February 12, 2009

"bara brassa på!"


svenne banan, av någon anledning, tycker gärna om att göra saker i moderation. det ska vara sådär svenskt "lagom". inte för mycket. men inte heller för lite. men om man måste välja så ska det vara för lite. det har väl med jantelagen att göra, antar jag.

ett utmärkt exempel är det här med trädbelysning som banan brukar duka fram runt jul varje år.
vissa kör på rätt bra, och lägger på ett slags lampbetäckt nät på busken till höger om ingången eller på engranen som står stolt som en fallossymbol i mitten av trädgården, och det ser fint ut.
andra, till exempel far, kör en slinga som hänger lite sådär på sniskan ner från en inte noga utvald gren.
i extrema fall kan man hitta ett hus som faktiskt har lagt in en slinga på själva takknuten. tant agda och fru persson tycker sjävklart detta är ett helgerån och betar av inte mindre än 45 minuter om detta ämne på veckans syjunta. även unga katter i min ålder tycker det kan bli för mycket, och detta är jag enormt emot. (jag vet att jag har elin i ryggen så jag vågar gå in ganska starkt här.)
hur kan man, i sverige som är mörkt från oktober genom april, yttra någon som helst opposition mot en ljuskälla? något som lyser upp ens vardag lite? jag förstår det bara inte.

jag lägger in en bild på ett hus 5 minuter från där nicole och jag bor, där ägaren inte bara har slängt upp ett par ljusslingor, utan också har saftat på med tomtefar själv i olika installationer.
på ett ställe i trädgården glider han runt i ett flygplan med en snurrande propeller (som för ett jäkla väsen av sig, men det får det vara värt). där finns också tomtefar jiddrandes i en mobiltelefon stående vid en fyr, tomtefar som kör traktor (toots?), plus allmänt gott & blandat som renar, candy canes och slickepinnar.

jag avslutar med att citera elin (min kära lillasyster) angående mängden juldekorationer/trädbelysning som är lämplig:

"det är ju för fasiken bara att brassa på! ju mer desto bättre!"

1 comment:

Elin said...

Kunde inte skrivit det battre sjalv! Har haft sa manga diskussioner med svennar (aven unga manniskor liksom) som ba "men det ska vara diskret och stilrent..." Stilrent my ass! Och diskret = trakigt.